Doorgaan naar hoofdcontent

2 Genua's

 We hebben een redelijk rustige nacht gehad.

We hebben middernacht een rif in het grootzeil gezet. Het begon namelijk steeds harder te waaien. Na het 2e rif in het grootzeil te hebben gezet, liepen we nog steeds een mooie 6 knopen.
Er moet toch even gezegd worden dat het reven als een geoliede machine ging. Erg fijn dat we een beetje op elkaar zijn ingespeeld.

Het mooie zeilen duurde tot 0330, de wind draaide iets en werd stukken minder. Jammer, maar we hadden elkaar beloofd nooit de zeilen groter te maken in het donker. Dus het werd heel rustig zeilen. Om 0800 werd de wind nog minder. Gelukkig vielen de golven en het klapperen van de zeilen mee.
Toen Daan wakker werd hebben het grootzeil weg gehaald en de grote genua naast de normale genua gezet.
We liepen mooi rustig met een knoopje of 3 a 4. Wachtend totdat de wind zou toe nemen.

Het ontbijt was een heerlijk broodje ei. Eigenlijk meer brunch want we zijn de lunch overgeslagen.

Rond 1500 waren echt aan het racen. Met meer als 7 knopen gingen over de golven heen.
Het was dus tijd om de grote genua weg te halen. Het zou namelijk alleen nog maar harder gaan waaien.

Tijdens het weghalen van het grote genua kwam het met bakken uit de hemel. Beide dus nat tot op onze onderbroek. Owja en jullie zullen ons toch wel niet geloven, maar er was ook weer een dolfijn. Na deze actie hadden we een lekker warm bakje thee verdient en deden een potje pesten.

Sinds die tijd varen we met alleen de genua. Nu heerlijk 5 knopen en we kunnen nog wel meer wind hebben. Dus qua zeilen zijn we al klaar voor de nacht.

Nu even een hapje eten. Daan is net wakker en Jeroen heeft vanmiddag nog een dutje gedaan. Dus het wordt een makkelijk avond maal.

Er is nog voldoende pasta van eergisteren over om hier nog eens van te eten. Helemaal perfect.

Daan & Jeroen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...